Dołącz do czytelników
Brak wyników

wydarzenie Kongres

4 stycznia 2019

NR 8 (Grudzień 2018)

Kongres Inspiring Architecture Day 2018

0 138

Trzy ważne polskie projekty, kontrowersyjna ustawa i formalne zawiłości związane z odbiorami oraz wymaganiami technicznym były „bohaterami” Kongresu Architektury w Poznaniu, który odbył się 27 listopada 2018 r. w unikalnych wnętrzach centrum Concordia Design. Wydarzenie zorganizowało czasopismo „Forum Nowoczesnego Budownictwa”.

Konferencja zaczęła się od akcentu ściśle związanego z jej lokalizacją – obok Concordii stoi wzniesiony w 2017 roku gmach biurowca Bałtyk. Przedstawiciel inwestora, Michał Włodarczyk, członek zarządu Garvest Real Estate, przedstawił historię powstawania budynku, opowiedział o relacjach z architektami z holenderskiej pracowni MVRDV oraz długotrwałej pracy nad projektem. Podkreślił, że długi czas oczekiwania na finalny rezultat opłacił się, bo udało się stworzyć wyjątkowy i dopracowany obiekt – nie tylko architektoniczną ikonę miasta, ale też dobrze skomercjalizowany, tętniący życiem biurowiec, w którym znalazło się także miejsce na usługi: siłownię i gastronomię na parterze oraz na ostatnim piętrze – z widokiem na całe miasto. Włodarczyk podkreślał m.in. znaczenie perfekcyjnie zorganizowanego placu budowy oraz opisywał historię doboru odpowiedniego materiału na elewację.

Ewolucja zabytkowej drukarni

Jego opowieść uzupełniła Ewa Voelkel-Krokowicz, reprezentująca centrum Concordia Design, przybliżając szczegóły przekształcenia zabytkowej drukarni Concordia w ośrodek konferencji i designu: od wystaw organizowanych w zdewastowanej poprzemysłowej przestrzeni po gruntownie, w półtora roku przeprowadzoną konserwację oraz adaptację budynku do nowych potrzeb. Podkreśliła także znaczenie miastotwórczego dziedzińca między Concordią i Bałtykiem, który służy spotkaniom i prezentacji wystaw.
Oprócz prezentacji Bałtyku odbyły się też autorskie obszerne omówienia dwóch innych znanych budynków z południa Polski: Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (proj. BAAS Architects, Grupa 5 Architekci, MAŁECCY biuro projektowe) oraz Muzeum Ognia w Żorach (proj. OVO Grąbczewscy Architekci). Obiekty doskonale się uzupełniały: wpisany w pierzeję wąskiej ulicy uczelniany Wydział kontrastował z silnie eksponowanym niewielkim muzeum. 
O pierwszym obiekcie opowiadali jego twórcy: Krzysztof Mycielski i Wojciech Małecki, prezentując przy tym wkład katalońskich współtwórców budynku z pracowni BAAS Architects: ażurową ceramiczną ścianę bliską podobnym realizacjom z południowej Europy. Za element łączący w projekcie rozwiązania południowo- i północnoeuropejskie architekci uznali obszerne patio. Otoczone ceglanymi elewacjami, może przywodzić na myśl spokój rodzimych klasztorów. Projektanci podkreślali znaczenie odpowiednio użytej cegły i ceramiki z cegielni stosującej stare technologie oraz fakt, że budynek został bardzo pozytywnie oceniony nie tylko przez gremia specjalistów (otrzymał m.in. nagrodę Bryła Roku 2017 i nagrodę architektoniczną SARP), ale również przez użytkowników.

Historia Muzeum Ognia

Zupełnie inną opowieścią była historia Muzeum Ognia w Żorach, barwnie przedstawiona przez Oskara Grąbczewskiego. Koncepcja obiektu, który pierwotnie miał być tylko niewielkim pawilonem, ewoluowała przez prawie osiem lat – od prostej parterowej formy, którą pierwotnie zamierzali stworzyć projektanci, po dwukondygnacyjne interaktywne muzeum o niezwykle ekspresyjnym kształcie nawiąz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Nowoczesnego Budownictwa"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy