Dołącz do czytelników
Brak wyników

Budownictwo wielkogabarytowe , Otwarty dostęp

18 lipca 2018

NR 4 (Kwiecień 2018)

Systemy parkowania wielopoziomowego

0 87

Dodatkowe prace ziemne, drogie technologie wielokondygnacyjnych garaży oraz niezliczone kubiki betonu i stali zbrojeniowej – wszystko to może być zastąpione systemem parkowania wielopoziomowego, z sukcesem rozwiązującym problem miejsc postojowych. Systemy takie mają swoich przeciwników i zwolenników, jednak z całą pewnością prezentują konkretny bilans w tabeli kalkulacyjnej, pozostawiając ostateczną decyzję inwestorom. Przyjrzyjmy się zatem, jakich wyborów mogą dokonać.

Trudno tak naprawdę stwierdzić, co jest źródłem ekspansji systemów parkowania wielopoziomowego: czy wymagania ze strony ustalanych warunków zabudowy, określających twarde reguły liczby miejsc postojowych, czy ograniczenia warunków gruntowych, wymuszające realizację jednokondygnacyjnych parkingów podziemnych, czy może niewielkie rozmiary działki, na której deweloper zamierza wycisnąć maksymalny PUM?

Okazuje się, że wszystkie te czynniki łącznie wpływają na podejmowane przez inwestorów decyzje.

Ekonomika wynika z prostego rachunku rezygnacji z wykonania drogich konstrukcji kilkupoziomowych garaży, koniecznych wykopów i zabezpieczeń budynku w zakresie izolacji przeciwwodnych na rzecz zastosowania platform parkingowych spełniających funkcję parkowania wielopoziomowego w gabarytach jednej kondygnacji hali garażowej.

Przegląd systemów

Dostępne obecnie na rynku systemy parkowania wielopoziomowego można sklasyfikować w prostym układzie:

  • Platformy parkingowe z zagłębieniem (niezależne) – parkowanie na dwóch lub trzech poziomach. Wymagają one podwyższenia kondygnacji i przygotowania zagłębienia, ale pozwalają uniknąć budowy kolejnych kondygnacji.
  • Palety parkingowe przesuwane wzdłużnie – dodatkowe miejsca postojowe na drodze dojazdowej.
  • Palety parkingowe przesuwane w poprzek – możliwość parkowania w kilku rzędach przy wykorzystaniu tej samej drogi manewrowej.
  • Systemy półautomatyczne – maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni dzięki połączeniu podnoszenia/opuszczania platform oraz przesuwania palet w poprzek. Dostępne są w wersjach 2- lub 3-poziomowych, z zagłębieniem lub bez niego. Dzięki automatycznemu działaniu użytkownik otrzymuje bardziej komfortowe sterowanie.
  • Platformy parkingowe podziemne – parkowanie na 1, 2 lub 3 poziomach pod ziemią. W pozycji opuszczonej platforma jest całkowicie schowana w zagłębieniu, a po jej pokrywie można jeździć samochodem lub – w niektórych warunkach – parkować.
  • Systemy automatyczne – szyte na miarę rozwiązania, gdzie użytkownik parkuje samochód w specjalnej kabinie transferowej, skąd jest on już przez maszynę przenoszony na miejsce składowania w magazynie.

Platformy do parkowania zależnego (bez zagłębienia) – umożliwiają podniesienie samochodu i zaparkowanie pod nim. Przed opuszczeniem platformy samochód z dołu musi wyjechać. Występują w wersjach 2- i 3-poziomowych.

Niemieccy i polscy producenci

W powyższych rozwiązaniach prym wiodą Niemcy – ich systemy przewyższają o głowę pozostałych dostawców pod względem precyzji, automatyki oraz niezawodności działania. Wynika to przede wszystkim z długoletniego doświadczenia. Znaczące na rynku są takie niemieckie firmy jak: Klaus, Woehr czy Nussbaum, ale nie ustępują im również polscy producenci: Metal Tech czy Modulo Parking.

Różnice pomiędzy producentami polegają na przykład na możliwej maksymalnej głębokości zagłębienia kanału, wysokości maksymalnej pojazdu parkującego (Klaus do 215 cm, Woehr do 180 cm, MetalTech do 210 cm), udźwigu (Klaus standardowo do 2 t, tak jak inni producenci, ale posiada opcję do 3 t, Woehr natomiast do 2,6 t) oraz sposobu synchronizacji siłowników (Klaus elektronicznie, pozostali producenci – mechanicznie).

Fot. 1.Przykład systemu parkingowego Źródło: Pateh/Klaus parking
 

Korzyści z zastosowań platform wielopoziomowych

Wspomniany wcześniej arkusz kalkulacyjny wskazuje właściwe korzyści i jest to oczywiste z wielu względów budowlanych. Ekonomia to jeden z wielu powodów, dla których inwestorzy decydują się na zastosowanie platform.

Względy budowlane, jak najbardziej powiązane z ekono...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Załóż konto lub zaloguj się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy